a

Birth of a Nation

Birth of a Nation

Film Misschien wel de belangrijkste, maar daarom niet de beste, film van het jaar

door Stijn Terrie

Nate Parker schreef, regisseerde én produceerde zijn debuut, waarin hij bovendien ook nog de hoofdrol vertolkte. Gelukkig voor hem werd deze film over Nat Turner, een zwarte slaaf die een opstand startte, een grote hit op Sundance Film Festival. Toen er enkele geheimen uit het verleden van Parker bovenkwamen, nam het succesverhaal van ‘Birth of a Nation’ ineens een onverwachte wending. Het publiek kon niet lachen met de verhalen over verkrachting die rond de regisseur cirkelden. Gevolg: de IMDB-score daalde geleidelijk tot 5.8. Het internet is een genadeloze jury. Tenminste, voor Nate Parker. Roman Polanski en Woody Allen, allebei ook gelinkt met aanranding, worden blijkbaar niet zo genadeloos gesaboteerd. De critici die ‘verkrachter!’ roepen, krijgen ‘racist!’ als weerwoord van de fans want het is tenslotte het internet.

Moet het werk dus los van de kunstenaar beoordeeld worden? Uiteraard! Maar dat zou de score nu ook weer niet zoveel doen stijgen.

Nat Turner is een slaaf en predikant op de plantage van Samuel Turner. Als hij verhuurd wordt om als priester op andere plantages misdiensten te houden om de slaven te kalmeren, ziet hij de verschrikkelijke omstandigheden waarin zijn lotgenoten moeten overleven. Naarmate zijn situatie op de plantage verergert, groeit de drang tot verzet.

Je kan er niet omheen: slavernij is een, sorry, zwarte pagina uit de geschiedenis van Amerika. Eentje die nog altijd blijft nazinderen in de actualiteit, waar onschuldige Afro-Amerikanen ongewapend neergeschoten worden en vooroordelen en racisme nog altijd hardnekkig blijven overleven. Dat deze film noodzakelijk was, staat dus buiten twijfel.

De gruwel van dit waargebeurde verhaal wordt, naar Amerikaanse gewoonte, helaas iets te hard je strot in geramd. Zelfs als je dit verhaal subtiel vertelt, blijft de verschrikking van de realiteit overeind. Nu komt het soms nogal prekerig over, wat de boodschap soms ontkracht. Van preken gesproken, dat is ook wat Nat Turner in tachtig procent van zijn scènes doet. Hou je dus klaar voor een ferme portie Bijbelteksten. Niks mis mee, maar je leert zo wel weinig over de persoon die op het punt staat heel wat slavenhandelaars uit te moorden. In plaats van zijn religieuze motivaties was een beetje meer persoonlijkheid interessanter geweest.

Er is iets te veel ego van Parker in de film aanwezig, maar dat wil niet zeggen dat ‘Birth of a Nation’ haar effect mist. Het blijft een goed gemaakte en schokkende film over een oncomfortabel thema. En als we alle beschuldigingen even achterwege laten, voor een debuut waarbij de maker zoveel rollen invult, is dit een heel straffe film. Het kon alleen allemaal beter en met iets meer nuance gebracht worden. De scène die op je netvlies blijft plakken is bijvoorbeeld niet van de opstand zelf, maar een shot waarbij de camera langs aan een wilg opgehangen slaven glijdt, terwijl Billie Holiday’s ‘Strange Fruit’ speelt.

Eind februari gaat de film in première in België, net rond de tijd dat de Oscars uitgereikt worden. ‘Birth of a Nation’ zal daar sowieso in de spotlights staan, maar helaas zal het meer om het thema dan om de kwaliteit van de film gaan.

31 oktober 2016 | reageer


Score

*****




Gezien in de bioscoop

Regisseur
Nate Parker

Met
Nate Parker





Wat is jouw mening over Birth of a Nation?

Smaken verschillen, twisten bestaan. Daarom geven we ook telkens de mogelijkheid om te reageren op onze mening. Hou het beschaafd.