a

Calais, Het Zesde Metaal

Calais, Het Zesde Metaal

Muziek 't oenderste uut de kanne

door Stijn Terrie

’t is ol gin oar snien. (het is niet gemakkelijk). Zo een vierde langspeelplaat uitbrengen vol uit het leven gegrepen songs in ’t West-Vlams. En al zeker niet na een fenomenaal parcours van drie eerdere pareltjes. Het is dan ook heel even wennen aan het ‘nieuwe’ geluid van Het Zesde Metaal op ‘Calais’. Het nieuwe geluid dat zich vooral vertaalt in meer electronica. Electronica in de muziek, maar ook in de zang (het typisch stemgeluid van Cappelle wordt in ‘De Vrede (weet je nog?)’ duchtig door de ‘knopjes’ gehaald).

Fans van Het Zesde Metaal van de beginjaren voelden die evolutie al eventjes en al zeker in de derde langspeler ‘Nie Voe Kinders’ kwam een band naar voren en trad Wannes Cappelle nog net niet naar de achtergrond. In ‘Calais’ doet hij dat nu wel vaker (en misschien zelfs nog niet vaak genoeg.) De band (Pintens, Wauters, Van Oosten en Aerts) kregen al twee jaar live alle ruimte tijdens de vele speeltijden die ’t Zesde Metaal genoot in twee rollercoasters van schooljaren. Die ruime speeltijden etaleren zich nu nog meer in de 9 songs op Calais.

Leuk ook dat Cappelle en co eindelijk erkenning krijgen op de jongerenzender Studio Brussel met het hitje ‘Naar de Wuppe’. Erkenning die ze wat ons betreft al twee langspelers eerder mochten krijgen. ‘Naar de Wuppe’ is misschien wel het meest toegankelijke nummer op de plaat. Mocht pakweg ‘Monster’ er werden uitgepikt als single dan zou gemiddeld Vlaanderen toch moeten wennen aan die bezwerende woestijnsound. Maar de commerciële single is een feit en dat is leuk ter promotie van de plaat want t is all niet dat oar snien, ’t is all die kruljes legn… 

Als we dan toch een klein beetje kritisch durven zijn dan is het wel over de teksten. Teksten die nog steeds van een poëtische schoonheid zijn maar waarin het toch iets harder zoeken is naar de woordspelingen waarmee Cappelle (en Aerts) ons fan maakten. Geen handdoeken en ringen, geen bootjes waarin er wordt geroeid met de riemen die er zijn,… de poëzie heeft vaak iets weg van wat we op den almanak van een lokaal parochiecentrum lezen. Wat niet slecht is, verre van… maar ’t is wennen. De vrolijkheid is daardoor misschien soms een beetje zoek. Maar hey, de beste songs van Radiohead zijn ook die waarin het huilen je nader staat dan ’t lachen.

Onze persoonlijke favoriet op ‘Calais’ is ‘ ‘Onderbemand’, een song die misschien nog het meest aanleunt bij de sound van de vorige plaat. Ingetogen, voorzichtig opbouwend, voorzien van een fenomenaal herkenbare tekst en voorzichtig bezwerend. Capelle is al lang niet meer oljeene. Nooit meer onderbemand en dat vieren wij dolgaarne de komende maanden én deze zomer Op Rock Werchter (knipoog Herman Schuermans)

Het Zesde Metaal rendeert bij ons het best in de auto. Probeer het gerust ook eens! Ge zult niet Bie d’n buk gezet weirdn! Vul de bak, stop nergens, rij ook ’s nachts, snij de banen af rij op kompas houd u niet in. Zet de ploate ten gepaste tijde een beetje stiller en hou uw adem in en zet ‘m gerust nadien 4 streepjes hoger en schreeuw het uit: ’t is nog ol nie noar de wuppe.

10 november 2016 | reageer


Score

*****




cover Calais, Het Zesde Metaal

Album
Calais

Artiest
Het Zesde Metaal

Tracks
Liefde
Naar de Wuppe
Paradis
Monsters
De Vrede (Weet je nog?)
Onderbemand
Calais
Nie Gezond
Achter zoveel jaar

Download





Wat is jouw mening over Calais, Het Zesde Metaal?

Smaken verschillen, twisten bestaan. Daarom geven we ook telkens de mogelijkheid om te reageren op onze mening. Hou het beschaafd.