a

iOS 6 voor iPhone en iPad

iOS 6 voor iPhone en iPad

Tech Apple rukt zich los van Google in nieuwe versie mobiel besturingssysteem

door Stijn Terrie

Geen Google Maps en geen ingebouwde YouTube-app: in de zesde versie van zijn mobiel besturingssysteem voor iPhone en iPad heeft Apple de banden met Google doorgeknipt. iOS 6 biedt wel een aantal leuke nieuwigheden, maar verrast geenszins.

iPhone- en iPadgebruikers konden afgelopen woensdag gratis upgraden naar iOS 6, de laatste versie van Apples mobiele besturingssysteem. Ook al hebben de App Stores een langverwachte renovatie gekregen, op het homescherm zijn er uiterlijk weinig of geen opmerkelijke verschillen op te merken.

De belangrijkste vernieuwing is de nieuwe Kaarten-app, die Apple helemaal zelf ontwierp. Met succes, want de kaarten zien er ongelofelijk strak en gelikt uit. De kaartgegevens komen voortaan niet langer van Google, maar van verschillende bronnen waarvan TomTom, en dus Tele-Atlas, hofleverancier is. Door die samenwerking kan het ook accurate zogenoemde turn-by-turn-navigatie aanbieden. Om zo weinig mogelijk opslagruimte op de iPhone en iPad te verbruiken worden de kaarten rechtstreeks van het web gehaald. Navigeren in het buitenland is daardoor alleen mogelijk mits het betalen van een pittige factuur met hoge roamingkosten.

De samenwerking met TomTom heeft een nog ander voordeel: de verkeersinformatie is bijzonder accuraat en werkt zowel op primaire als secundaire wegen. Het lijkt ons sterk dat die informatie alleen van iPhones afkomstig is, wat doet vermoeden dat Apple ook de data van TomToms HD Traffic mocht lenen. Die nauwkeurige dienst kost in de app van de navigatiefabrikant alleen al dertig euro per jaar. Het is verkeersinfo waar je vlekkeloos op kunt vertrouwen. De iPhone stelt zelf een andere route voor als er bij nieuwe verkeersproblemen een snellere route mogelijk is.

Concurrerende navigatie-apps hoeven niet meteen te vrezen: de ingebouwde navigatiemogelijkheid wordt pas ondersteund vanaf de iPhone 4S en hoger. Alle vorige generaties vallen buiten de boot, ondanks het feit dat pakweg TomTom of Navigon ook op die toestellen probleemloos de weg kan wijzen. Bovendien heeft Apple nog wel wat werk voor de boeg. Waarschuwingen voor flitspalen of het overschrijden van maximumsnelheden ontbreken. En alle irrelevante straatnamen die je voorbijrijdt worden in afleidende pop-upbalonnetjes getoond. Ook routes uitstippelen via het openbaar vervoer gaat niet meer, terwijl dat met Google Maps in België nog wel lukt.

Siri, de ingebouwde persoonlijke assistent van de iPhone 4S en sinds iOS 6 ook van de nieuwe iPad 3, spreekt iets meer talen en is wat slimmer geworden. Nederlands verstaat het ding echter nog steeds niet en dat lijkt ook geen topprioriteit voor Apple. Nu alle wereldtalen inmiddels ondersteund zijn, zou het wel zomaar even kunnen dat wij in een volgende versie aan de beurt zijn. Wel nieuw is dat er nu ook bij ons een antwoord komt op vragen als “find me a sushi restaurant” of “where can I drink tasty cocktails”. Dat lukte voorheen niet. Voor die info doet Apple echter beroep op de bij ons erg onbekende locatiedienst Yelp, waardoor in Gent bijvoorbeeld al meteen cocktailbars uit Brussel gesuggereerd worden. Waarom Apple het niet heeft aangedurfd zelf een community met locatiebeoordelingen uit de grond te stampen of samenwerkt met Foursquare, is ons een raadsel. Het boeken van restaurants, de bioscoopprogrammatie opvragen of sportuitslagen opvolgen: in de VS kan het allemaal, maar de rest van de wereld lijkt geen prioriteit voor Apple.

Dat de videobeldienst FaceTime voortaan eindelijk ook over een 3G-verbinding werkt, is nog maar eens een bewijs dat Apple steeds meer zijn eigen wil oplegt. Dat je vóór iOS 6 alleen kon videobellen over een wifi-netwerk was louter een toegift aan de gsm-operatoren, om zo hun netwerk te sparen. Nu het geen exclusiviteitscontracten met gsm-operatoren meer heeft, zal eventuele netwerkoverbelasting Apple worst wezen.

Met Passbook, een virtuele portefeuille voor klantenkaarten en vouchers, wil Apple duidelijk een nog prominentere rol in het leven van zijn gebruikers innemen. Bovendien wil het zo ook alle grote merken aan iOS binden. Een strategie die overigens prima lijkt te werken. In ons land belooft Kinepolis bijvoorbeeld al ondersteuning: bioscooptickets worden rechtstreeks naar de iPhone gestuurd.

Toch is Apple softwarematig duidelijk niet de pionier die het was bij de introductie van de eerste iPhone. Het softwareteam pikt regelmatig ideeën van andere ontwikkelaars en wordt vaak ingehaald door de concurrentie. Het lijkt steeds moeilijker voor Apple om te verbazen of verbluffen. Dat het nu pas met eigen navigatiedienst komt, vinden Androidgebruikers, die zoiets al jarenlang met hun toestel kunnen, zelfs ronduit gênant.

Wat Apple wel onmiskenbaar heeft is een ecosysteem dat wérkt in een gebruiksvriendelijke omgeving die iedereen kan bedienen. Het bedrijf kan het zich daarom permitteren dat het soms functies inbouwt die de concurrentie al langer had. Maar voor een “innovatief” bedrijf als Apple is het gebrek aan baanbrekende vernieuwingen eigenlijk wel triest.

23 september 2012 | reageer


Score

*****








Wat is jouw mening over iOS 6 voor iPhone en iPad?

Smaken verschillen, twisten bestaan. Daarom geven we ook telkens de mogelijkheid om te reageren op onze mening. Hou het beschaafd.