a

SimCity

SimCity

Tech Moet er nog zand zijn?

door Stijn Terrie

De volle tien jaar. Zolang hebben we moeten wachten op de opvolger van de erg populaire en gegeerde virtuele stadsbouwer SimCity 4. (Die melkkoe van een SimCity Societies uit 2007 vergeten we graag.)

Ontwikkelaar EA/Maxis is erin geslaagd een erg verslavende en onderhoudende simulator te bouwen, waarin je steeds weer nieuwe dingen ontdekt.

Onspeelbaar

Toch haalde SimCity vooral de koppen met zijn serverproblemen. En ja, de eerste dagen was het spel inderdaad onspeelbaar. Voor fans van het eerste uur (én reviewers) was dat uiteraard nogal teleurstellend, om een understatement te gebruiken. Maar – ook al hadden ze dit op voorhand kunnen verwachten – EA Games heeft de koe bij de horens gevat en meteen aan een oplossing gewerkt.

Je moet altijd verbonden zijn met het internet. Het spel spelen op een NMBS-trein, gaat niet.

De serverproblemen zijn na een reeks verbeteringen en het toevoegen van extra servers verleden tijd. Die problemen leggen meteen wel een heikel punt bloot: je kan het spel alleen spelen met een werkende internetverbinding. Je moet altijd online zijn. Wie deze game wil meenemen op vakantie, op het vliegtuig of op een gemiddelde NMBS-trein, is er dus aan voor de moeite.

sc_monster
What’s that coming over the hill? (Is it a monster, is it a monstaaa?)

Lichtpuntje voor EA Games is hierbij dat het spel bijna onmogelijk te “cracken” is. Je moet met een legaal gekocht serienummer verbinden met een server, anders geraak je er niet in. Leuk voor de gamer is wel dat hij hierdoor op elke computer (of later ook Mac) kan inloggen en zijn spel gewoon weer kan voortzetten, op welke computer dan ook. Maar het had beter geweest als dat “cloud”-gamen een optionele extra was, en geen verplichting.

Minder god, meer burgemeester

Waar je bij SimCity 4 zelf nog hele regio’s kon ontwerpen: bergen creëren en laagtes opvullen met water, is de “god”-modus bij deze SimCity verleden tijd. Je kunt alleen uit regio’s kiezen die Maxis zelf heeft ontworpen.

Daarbij struikel je wel eens over steden die vervelend zijn aangelegd: een heel hoge berg, terwijl je dat liever niet wou. Maar elk nadeel heeft z’n voordeel: daar heb je misschien meer windkracht, wat positief is voor je windcentrales.

En zo blijf je maar dingen ontdekken in SimCity.

It’s a small world after all

Voortaan heb je echt het gevoel dat je een stad bestuurd waarin mensen leven die elk een levensdoel hebben. De game ziet er geweldig uit en de details zijn enorm. Je kan de sims zelfs één voor één aanklikken en zien wat ze denken. De ene staat in de file naar zijn werk, de andere zoekt hopeloos naar werk of nog een andere is gewoon een toerist die gezellig komt shoppen in je stad.

De ene staat in de file naar zijn werk, de andere zoekt hopeloos naar werk

Waanzinnig leuk om te zien hoe een stad denkt en zich voortbeweegt. Eén en ander doet vermoeden dat je ook effectief dingen leert uit het spel: hoe een massa zich verplaatst en hoe je dit beter kunt opvangen door de uitbouw van een beter wegensysteem.

sc_ochtendspits
In de ochtendspits naar het werk

Het is erg fijn om je stad te zien uitgroeien van klein dorp, tot een levendige metropool waarbij je steeds weer voor nieuwe problemen staat.

Ook de specialisering van je stad, waardoor je een handelsimperium kunt uitbouwen of casinostad kunt worden is een erg leuke toevoeging. Je kunt zelfs kolencentrales bouwen en die kolen op de internationale markt verkopen. Zo kun je in één klap gemakkelijk heel erg veel geld verdienen. Maar net als in de echte wereld raken die kolen na een tijd wel op.

“Samenspelen”

Hoogtepunt van de nieuwe SimCity moet de multiplayersamenwerking zijn via de regio’s. Zo kunnen vrienden, onbekenden of jijzelf een nieuwe stad maken in een bestaande regio, en op basis daarvan met elkaar samenwerkingsverbanden afsluiten. Laat je buur bijvoorbeeld een grote elektriciteitscentrale bouwen, neem elektriciteit bij hem af en voorkom zo je dat je zwaar hoeft te investeren of kostbare plek kwijtspeelt.

Dat klinkt overigens beter in theorie. Meestal zal je zien dat de politie- of brandweerdekking van je buur niet volstaat voor je eigen stad. Hetzelfde geldt voor water, riolering en elektriciteit, en dan moet je zelf alsnog nieuwe centrales aanleggen.

Beperkt speelplezier

Ik zou het liefste willen schrijven dat de mogelijkheden in SimCity eindeloos zijn. Maar je wordt wel degelijk beperkt: door het oppervlak van de stad zelf. Er zijn zoveel mogelijkheden in deze SimCity om grote gebouwen neer te zetten, prachtige afgeronde banen aan te leggen, Central Park-gewijs een groot bos te planten in het midden van je stad, maar je wordt al snel in mogelijkheden beperkt door de te kleine oppervlakte van je stad.

Soms lijk je op een postzegel te werken

Zeker als je stad écht groot is geworden, lijkt het alsof je op een postzegel zit te werken. Uiteindelijk moet je je in allerlei bochten wringen om alsnog een aantal centimeters bij te bouwen.

sc_postzegel
Een rijkgevulde postzegel

Hoeveel mooie ronde banen je ook kan aanleggen: uiteindelijk heb je gewoon weer zin om de ouderwetse vierkante baanstructuur te volgen, zodat je alsnog hoge gebouwen en meer inwoners bijkrijgt.

Het had veel fijner geweest als de steden wat groter zouden zijn. Dan zou je tenminste geen wolkenkrabbers moeten platgooien om iets banaals als een grote universiteit neer te planten.

Conclusie

Ondanks een valse start en het feit dat je altijd online moet zijn om SimCity te spelen, is deze game wel puur genieten. De mogelijkheden zijn uitgebreid en er komen steeds weer nieuwe ontdekkingen bij. Je leert snel, maar je bent nooit uitgeleerd.

De samenwerking binnen een regio werkt iets beter in theorie dan in de praktijk, maar het spel blijft erg verslavend en staat op zich. SimCity verdient het niet om alleen te worden afgerekend op serverproblemen die er alleen in het begin waren.

Toch hopen wij dat er (via online updates) dringend wat grotere steden bijkomen, waar wij onze bulldozers en kranen op kunnen loslaten.

22 maart 2013 | reageer


Score

*****




cover SimCity





Wat is jouw mening over SimCity?

Smaken verschillen, twisten bestaan. Daarom geven we ook telkens de mogelijkheid om te reageren op onze mening. Hou het beschaafd.