a

Commercials voor een beter leven, Brüder

Commercials voor een beter leven, Brüder

Theater Als je in de put zit... stop dan met graven.

door Stijn Terrie

Bovengetekende is altijd blij wanneer een vrij hoog aangeschreven theaterfestival ook kansen geeft aan de lokale jeugd der lage landen. En dus konden wij uiteraard een bezoekje aan ‘Commercials voor een beter leven’ van het jonge collectief Brüder niet links laten liggen.

Twee knappe deernes en drie helemaal niet onaardige binken brengen ons op een overenthousiaste manier hun kijk op de wereld van de commercials en de films waarin er -moest dat kunnen- zelfs nog gefotoshopped zou worden om de ideaal beelden uit die wereld nog idealer af te schilderen. Dat de persiflage op die zogenaamde droomwereld wordt gebracht door 5 good looking actors werkte aanvankelijk bij ons als een tang op een varken. De eerlijkheid gebied ons zelfs te zeggen dat de eerste vijf minuten ons daardoor misschien zelfs wat irriteerden. Hadden daar niet beter 5 mensen met een BMI zwaar in het rood gestaan? Had de boodschap zo niet een stuk geloofwaardiger zijn geweest?

Tot ook wij de klik maakten en echt gingen beseffen dat de jongelui er eigenlijk zelf ook niet kunnen aandoen dat ze er goed uitzien en dat hun druk wezen echt wel bedoeld was om de boodschap recht in ons gezicht te doen ontploffen als deden ze het in naam van éénieder die niet op de eerste rij stond toen schoonheid werd verdeeld. We gingen mee in de flow en stoorden ons plots niet meer aan het feit dat een wulpse dame met een fles vloeibaar wasproduct zonder inhoud voor het publiek kwam paraderen terwijl ze de inhoud sensueel naar buiten kapte. We gingen ons niet meer zwaar storen aan het feit dat de heren dronken uit onzichtbare bekers of de dames onbestaande deuren openden en sloten op een manier waarop ze dat binnen de Belgische Improvisatie Liga ook zouden gaan doen (geeuw…) Neen we gingen ons echt focussen op de boodschap en met ons vermoedelijk ook de rest van de zaal, want het moet gezegd er werd meer dan eens gelachen in het publiek met de vaak bewust geforceerde kolder.

Dat de bende die boodschap ook nog eens bracht in een sober maar heel functioneel decor vol verrassende effecten komt ons eindoordeel alleen maar ten goede. Een eindoordeel waarmee je geen theaterprijzen zal winnen, maar het collectief wel voldoende extra credit gunt om met volle goesting een volgende productie te verfijnen. Eentje waarin ze wat ons betreft gerust die headsets mogen laten voor wat ze zijn want die hangen toch maar serieus in de weg of werken soms niet op de momenten waarop ze eigenlijk wel horen te werken.

Een eervolle vermelding gaat tot slot nog naar Tine Cartuyvels (u kan haar misschien nog kennen als Jessie, het rebelse liefje van Billie in aflevering 1, seizoen 16 van de kampioenen ‘Kopzorgen’ en de herhaling van de herhaling uiteraard.) Ze brengt bijna tegen het einde een heerlijke monoloog vol beeldspraak waarvan we ’t liefst van al de transcriptie boven ons bed zouden hangen. Als je in de put zit… stop dan met graven… om maar iets te zeggen… De overgave waarmee die hele monoloog foutloos wordt afgestoken gaat recht naar het hart van elke theaterliefhebber. ’t Was van Wine Dierickx in Rail Gourmet geleden dat we zo onder de indruk waren van een standvastig veulen op een set vol jonge theatermakers.

Fotocredits: Casper Koster voor Collectief Brüder

 

 

11 augustus 2016 | reageer


Score

*****








Wat is jouw mening over Commercials voor een beter leven, Brüder?

Smaken verschillen, twisten bestaan. Daarom geven we ook telkens de mogelijkheid om te reageren op onze mening. Hou het beschaafd.